Een aantal weken geleden hadden een paar collega’s afgesproken om voor de kinderen een bijzonder halloweenfeest in elkaar te steken. Geen uitbundige dans-en griezelparty, dat mocht natuurlijk niet, maar een spannende vertelling in een supergrote verteltent was de optie. Naarmate de weken vorderden, bleek ook dit idee niet echt veilig genoeg te zijn. Te dicht bij elkaar en onmogelijk om voldoende afstand te houden. Dan werd het idee naar voor geschoven om de vertelling in de klas zelf te doen. De kinderen moesten zich niet verplaatsen, enkel de grote griezelverteller en zijn twee heksenzussen, lees: deze meester en twee verklede juffen. Maar in de afgelopen week werd ook dat afgeraden: zo weinig mogelijk onnodige verplaatsingen. Tja, wat nu. Aha, digitaal opduiken in de klas. De mogelijkheden hiervoor waren ruim uitgeprobeerd tijdens de voorbije digitale lesperiode. We zouden met z’n drieën een filmpje opnemen. Je raadt al wie het scenario mocht schrijven. Bij deze heb ik scenario-schrijven mogen afvinken op mijn bucketlist. Al ben ik er zeker van dat ik hiermee geen Oscar in de wacht zal slepen. Een brede glimlach bij vele kinderen toveren, dat dan weer wel. Daar deden we het voor. We organiseerden een heksenspeurtocht doorheen de school, tot uiteindelijk een geschikte vertelplek werd gevonden in de duistere kelders onder het schoolgebouw. Daar heeft de grote griezelverteller dan ook zijn hartje opgehaald om zijn verhalen met de nodige kelderecho op te nemen. Beetje griezelig, beetje verkleed, beetje meenemen in het verhaal, beetje fantasie de vrije loop laten. Zo hebben we een veilig en virusvrij halloweenfeestje gevierd met onze kinderen. Wie weet duikt het filmpje nog een keertje op, binnen een jaar of vijftien, als ik met pensioen mag of zo. Brr.. ik krijg er nu al kippenvel van.
Voila, zeg dat de meester het gezegd heeft.