Eens u teruggekeerd bent in België zal het moeilijk zijn om de buitenlandse verkoper te overhalen tot het naleven van zijn verplichtingen of om bijvoorbeeld het goed te kunnen ruilen. Vooreerst is er de afstand en een eventueel taalprobleem. Daarnaast zal u moeten rekening houden met buitenlandse regelgeving.
Voor zover u problemen ondervindt ten gevolge van aankopen in een lidstaat van de Europese Unie, zou u beroep kunnen doen op de dienstverlening van het Europees Centrum voor de Consument, oftewel ECC. Dit centrum zet zich in voor de rechten van consumenten.
Het Europees Centrum voor de Consument kan gratis juridisch advies verlenen, na studie van uw klacht. Ook kan zij trachten te bemiddelen tussen u en de buitenlandse handelaar via het ECC van het land waarin de handelaar gevestigd is. Elke Europese lidstaat heeft namelijk een eigen ECC. Op die manier kan u informatie bekomen in uw eigen taal, zonder u zorgen te moeten maken over buitenlandse wetgeving, en kan er getracht worden een minnelijke oplossing te bereiken.
Heel wat informatie omtrent consumententhema’s kan u overigens terugvinden op de website van het ECC, met name www.eccbelgie.be. Zo bijvoorbeeld wordt informatie verstrekt omtrent reizen, onlineaankopen, telefonische aankopen, de aankoop van een wagen in het buitenland, garantiebepalingen, roaming, enz.
Het ECC kan de buitenlandse handelaar helaas niet tot actie dwingen, maar kan wel informatie geven omtrent de daartoe openstaande pistes.