Door middel van die aangifte, geeft u een overzicht aan de overheid van de bezittingen en schulden die de overledene nalaat. Deze aangifte moet binnen een bepaalde tijdslimiet worden voldaan. In principe moet de aangifte binnen de 4 maanden na het overlijden ingediend worden. Enkel wanneer de persoon gestorven is in het buitenland kan deze termijn verlengd zijn tot 5 dan wel 6 maanden.
De aangifte moet ingediend worden door de wettelijke erfgenamen en/of de personen aan wie de overledene zijn gehele nalatenschap heeft nagelaten. Als u bijvoorbeeld 3 kinderen heeft en jammer genoeg komt te sterven, dan zullen de 3 kinderen een aangifte moeten indienen omtrent uw nalatenschap. Zij kunnen er dan voor kiezen alle drie tezamen 1 aangifte in te dienen (de zogenaamde gezamenlijke aangifte), maar het is ook perfect mogelijk dat elk zijn eigen individuele aangifte indient.
De aangifte kan gebeuren middels het invullen van standaardformulieren. Deze formulieren zijn beschikbaar via de website vlaanderen.be. U kan de aangifte vervolgens elektronisch, per post of per fax verzenden naar de Vlaamse Belastingdienst.
Het in te vullen formulier is uitgebreid en bevat bijvoorbeeld vragen over alle personen die erven, alle goederen die de overledene nalaat, alle schulden die de overledene heeft, eventuele levensverzekeringen, schenkingen die de overledene gedaan heeft, enz. U zal ook gevraagd worden bepaalde bewijsstukken bij te brengen.
Het is belangrijk de aangifte nalatenschap volledig en correct in te vullen, gezien deze de basis vormt voor de berekening van de erfbelasting (te betalen door degenen die van de overledene erven). Die erfbelasting wordt berekend op de waarde van alle roerende en onroerende goederen behorende tot de nalatenschap, verminderd met de kosten van de begrafenis en andere schulden van de overledene.