Een groot deel van de dag ben je op het werk. Een fijne werkplek en leuk werk zouden dan prettig zijn. Hoe zie jij dat?
Veel mensen brengen een groot deel van hun tijd door op het werk. He ziet je collega’s vaak meer dan je eigen partner. Het is dan ook belangrijk om niet alleen interessant werk te hebben, maar ook een fijne omgang met collega’s, prettige werkomstandigheden, voldoende rust en een goede verstandhouding met je leidinggevende zijn belangrijk.
Laat eens wat zaken de revue passeren
Het begint met tijdsindeling. Een positieve stemming is belangrijk. De meeste mensen beginnen in de ochtend met een betere stemming. Ook is je brein dan meer uitgerust. Start de dag met moeilijke dingen zoals een nota schrijven; een ingewikkelde rekening of offerte maken. Rond het middaguur wordt het allemaal minder. Neem dan pauze en ga ook wat makkelijker werk doen zoals e-mails checken, lijstjes maken, etc. Probeer ook wat in het licht te zitten. Dat voorkomt slaapdruk.
Een ander belangrijk punt is niet lang stilzitten. Te lang stilzitten heeft een slecht effect op onze gezondheid. Ga staan achter je bureau is helaas ook geen oplossing. Dat leidt vaak tot rugklachten, stijve spieren en pijnlijke gewrichten. Zorg voor afwisseling: zitten, staan, bewegen en pauzes inbouwen.
Te hard en te lang werken is ook geen aanrader. Het is slecht voor je gezondheid en welbevinden. Ook worden de prestaties er niet per se beter van. Ook hier geldt pauzes maken en genoeg leuke dingen naast het werk. Belangrijk is daarnaast dat een manager medewerkers niet opjaagt maar ze juist gevoelens van veiligheid en waardering biedt. Dat kan door een compliment, werktijden te bewaken en zelf het goede voorbeeld te geven.
Ook je werkplek zelf is van belang. Geen eenzame opsluiting maar ook geen kantoortuin. Flexibiliteit is belangrijk. Er moet ruimtes zijn om in stilte te werken, overlegruimten en open ruimtes om elkaar te ontmoeten. Daarnaast hebben mensen behoefte aan een eigen plek, iets van jezelf. Een onpersoonlijk kantoor of werkplek draagt niet bij aan iemands welbevinden.
Voorkom afleiding. Maak een onderscheid tussen urgente zaken, belangrijke zaken, niet dringend en tijdverknoeiers. Deze laatste leiden af en kosten soms wel 25 % van je tijd. Denk aan afgeleid worden door sociale media, e-mails, literatuur, telefoon, etc. Leg telefoons weg, zet toontjes uit en plan een moment om hier kort mee bezig te zijn. Maak digitale bakken voor urgent, belangrijk en niet dringend en plan tijd voor alle drie. Moeilijke dingen in de ochtend, niet dringende zaken in de middag bijvoorbeeld.
Tot slot investeer in jezelf. Ben je bewust van je talenten, je valkuilen en triggers; zeg maar mensen die je irriteren. Onderzoek waarom dat zo is en wat je dan doet. Leer vervolgens om daar anders mee om te gaan.
Natuurlijk is er veel meer zoals arbeidsvoorwaarden, gezond blijven etc. Maar misschien daarover een andere keer meer.
Veel mensen brengen een groot deel van hun tijd door op het werk. He ziet je collega’s vaak meer dan je eigen partner. Het is dan ook belangrijk om niet alleen interessant werk te hebben, maar ook een fijne omgang met collega’s, prettige werkomstandigheden, voldoende rust en een goede verstandhouding met je leidinggevende zijn belangrijk.
Laat eens wat zaken de revue passeren
Het begint met tijdsindeling. Een positieve stemming is belangrijk. De meeste mensen beginnen in de ochtend met een betere stemming. Ook is je brein dan meer uitgerust. Start de dag met moeilijke dingen zoals een nota schrijven; een ingewikkelde rekening of offerte maken. Rond het middaguur wordt het allemaal minder. Neem dan pauze en ga ook wat makkelijker werk doen zoals e-mails checken, lijstjes maken, etc. Probeer ook wat in het licht te zitten. Dat voorkomt slaapdruk.
Een ander belangrijk punt is niet lang stilzitten. Te lang stilzitten heeft een slecht effect op onze gezondheid. Ga staan achter je bureau is helaas ook geen oplossing. Dat leidt vaak tot rugklachten, stijve spieren en pijnlijke gewrichten. Zorg voor afwisseling: zitten, staan, bewegen en pauzes inbouwen.
Te hard en te lang werken is ook geen aanrader. Het is slecht voor je gezondheid en welbevinden. Ook worden de prestaties er niet per se beter van. Ook hier geldt pauzes maken en genoeg leuke dingen naast het werk. Belangrijk is daarnaast dat een manager medewerkers niet opjaagt maar ze juist gevoelens van veiligheid en waardering biedt. Dat kan door een compliment, werktijden te bewaken en zelf het goede voorbeeld te geven.
Ook je werkplek zelf is van belang. Geen eenzame opsluiting maar ook geen kantoortuin. Flexibiliteit is belangrijk. Er moet ruimtes zijn om in stilte te werken, overlegruimten en open ruimtes om elkaar te ontmoeten. Daarnaast hebben mensen behoefte aan een eigen plek, iets van jezelf. Een onpersoonlijk kantoor of werkplek draagt niet bij aan iemands welbevinden.
Voorkom afleiding. Maak een onderscheid tussen urgente zaken, belangrijke zaken, niet dringend en tijdverknoeiers. Deze laatste leiden af en kosten soms wel 25 % van je tijd. Denk aan afgeleid worden door sociale media, e-mails, literatuur, telefoon, etc. Leg telefoons weg, zet toontjes uit en plan een moment om hier kort mee bezig te zijn. Maak digitale bakken voor urgent, belangrijk en niet dringend en plan tijd voor alle drie. Moeilijke dingen in de ochtend, niet dringende zaken in de middag bijvoorbeeld.
Tot slot investeer in jezelf. Ben je bewust van je talenten, je valkuilen en triggers; zeg maar mensen die je irriteren. Onderzoek waarom dat zo is en wat je dan doet. Leer vervolgens om daar anders mee om te gaan.
Natuurlijk is er veel meer zoals arbeidsvoorwaarden, gezond blijven etc. Maar misschien daarover een andere keer meer.