Je hoort wel eens dat kantoorgebouwen iemand ziek maken. Kan dan ook psychologisch benaderd worden? Kunt u daar eens iets meer over vertellen
Innovatieve kantoortrajecten moeten leiden tot effectiever en efficiënter werken, meer werkplezier, behouden van schaars personeel, minder kosten en positieve uitstraling naar klanten. Vaak zijn het dan kantoortuinen. De praktijk laat een genuanceerd beeld zien. Te snel wordt voorbijgegaan aan psychologische basisbehoeften zoals privacy, het hebben van een eigen ruimte, rust, status, regelruimte en groepsvorming.
Een klassieke fout die aantoonbaar leidt tot meer uitval en ziekte is gebrek aan regelruimte. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld het raam niet meer open zetten of de temperatuur niet zelf meer instellen. Ook wordt in kantoorruimten soms te weinig rekening gehouden met de neiging tot groepsvorming. Mensen van eenzelfde afdeling willen liefst bij elkaar zitten om kennis en kunde te delen. Verder is er niet altijd oog voor de behoefe aan een eigen plek en rust. Net als thuis willen mensen een eigen “ingerichte” plek die rust biedt. In het verlengde daarvan spelen kleur en planten een belangrijke rol
Zijn er tips te noemen?
Medewerkers waarderen vaak het design en vormgeving van een modern kantoor. Toch liggen er zeker ook nog kansen voor verbetering:
Feit is dat de scheiding tussen werk en privé niet zo strikt meer is. Probeer op het werk dan ook in te spelen op de psychologische basisbehoeften van de medewerker.
Innovatieve kantoortrajecten moeten leiden tot effectiever en efficiënter werken, meer werkplezier, behouden van schaars personeel, minder kosten en positieve uitstraling naar klanten. Vaak zijn het dan kantoortuinen. De praktijk laat een genuanceerd beeld zien. Te snel wordt voorbijgegaan aan psychologische basisbehoeften zoals privacy, het hebben van een eigen ruimte, rust, status, regelruimte en groepsvorming.
Een klassieke fout die aantoonbaar leidt tot meer uitval en ziekte is gebrek aan regelruimte. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld het raam niet meer open zetten of de temperatuur niet zelf meer instellen. Ook wordt in kantoorruimten soms te weinig rekening gehouden met de neiging tot groepsvorming. Mensen van eenzelfde afdeling willen liefst bij elkaar zitten om kennis en kunde te delen. Verder is er niet altijd oog voor de behoefe aan een eigen plek en rust. Net als thuis willen mensen een eigen “ingerichte” plek die rust biedt. In het verlengde daarvan spelen kleur en planten een belangrijke rol
Zijn er tips te noemen?
Medewerkers waarderen vaak het design en vormgeving van een modern kantoor. Toch liggen er zeker ook nog kansen voor verbetering:
- De kantoorinrichting moet passen bij de missie en waarden van de organisatie
- Zorg voor sfeer, gezellige (koffie)hoeken, ontspanningsruimten, veel groen (planten), aangepast licht, etc.
- Zoek balans tussen flexibiliteit, samenwerking & creativiteit enerzijds en stilte, concentratie en productie anderzijds. Richt de ruimtes ook als zodanig in
- Zoek naar de mogelijkheid om de medewerker services te bieden in of nabij het kantoor zoals kinderopvang, een strijkdienst, e.d.
Feit is dat de scheiding tussen werk en privé niet zo strikt meer is. Probeer op het werk dan ook in te spelen op de psychologische basisbehoeften van de medewerker.