Zo kan u slachtoffer worden van “phishing”, zijnde een tactiek waarbij u online opgelicht wordt door valse e-mails, sociale media, websites of berichten via uw telefoon. Denk bijvoorbeeld aan een e-mail waarin beweerd wordt dat u geroepen bent tot een erfenis in het buitenland. Of een sms-bericht waarin staat dat u nog de verzendingskost moet betalen om een door u besteld pakketje te ontvangen.
De cybercrimineel tracht zoveel mogelijk persoonlijke gegevens van u te achterhalen, om deze vervolgens te misbruiken of geld te stelen. Meer en meer trachten hackers ook de identiteit aan te nemen van betrouwbare instellingen: zij doen zich bijvoorbeeld voor als een bankinstelling waarbij u klant bent, als BPost, als een overheidsinstelling, of als online betalingsdiensten zoals PayPal. Zo werden er de laatste maanden ook frauduleuze berichten verstuurd waarbij COVID-19-overheidstegemoetkomingen beloofd werden.
Het is natuurlijk de boodschap om niet in te gaan op verdachte berichten die u krijgt. Klik deze zeker niet open, antwoord niet en geef geen persoonlijke gegevens door.
Stel dat u toch per ongeluk bepaalde gegevens zou hebben doorgegeven, dan is het taak om zo snel mogelijk te reageren. Indien u creditcardgegevens heeft doorgegeven, verwittig dan onmiddellijk Cardstop via www.cardstop.be of via het telefoonnummer 070 344 344. Indien u wachtwoorden zou hebben doorgegeven, verander die dan direct. Als de hackers de identiteit gestolen hebben van een instelling, zoals een bank of de belastingdiensten, verwittig dan ook de betreffende instelling. Tot slot dient u klacht in bij de politiediensten.
Het is niet altijd gemakkelijk om het onderscheid te maken tussen valse en correcte boodschappen. Meer tips kan u terugvinden via de website safeonweb.be.