Voila, zeg dat de meester het heeft gezegd.
Dat carnaval niet altijd een groot en uitbundig feest hoeft te zijn, zag ik afgelopen vrijdag bij ons op school. Normaal gezien is er een huppelfeest met kros- en hosmuziek erbij, waarbij de kinderen in gemengde groepen het tegen elkaar opnemen met knettergekke spelletjes. Deze dagboekschrijver is dan deejee van dienst en breit de ene carnavalshit aan de andere polonaise. Maar dit jaar kwam er een ander, tof klasoverschrijdend project. De leerkrachten bedachten elk een workshop rondom carnaval. De kinderen mochten dan inschrijven welke workshop ze wilden volgen. Het ging van maskers schilderen tot feestelijke fruitspiesjes prikken, van buikdansen tot theater spelen. Ikzelf wilde carnaval een keertje op een andere manier laten zien. Geen uitbundige hospartij, maar wel een onderdompeling in muziektheater via de prachtige compositie van Camille Saint-Saëns. Hij componeerde immers het ‘Carnaval der dieren’. Het stuk is meer dan honderd jaar oud, maar het klinkt nog steeds grappig, knap bedacht en zo verfrissend mooi. Gegarandeerd dat u, beste luisteraar, er fragmenten uit herkent, omdat ze vaak gebruikt worden in een film, een documentaire of op één of ander optreden. De meeste van de kinderen uit mijn workshopgroepje gaan niet naar een klassiek concert of naar de muziekschool. Daarom dat deze meester een klein beetje cultureel evenwicht probeert te brengen. En laat dat verrassend genoeg gebeuren op dit carnavalsgebeuren. Op het internet staan prachtige filmpjes met een spelend orkest en daarbij creatieve filmpjes gemonteerd. Zandsculptuur, stop-motion, tekenfilm. Ik koos voor een Mexicaans familieoptreden met een eenvoudige tekenfilm en een getalenteerd klein orkest erbij. De vrolijke dierenstoet marcheerde voorbij: de koning van de dieren, de leeuw voorop, de olifanten erachteraan, de huppelende kangoeroes, de muilezels, een pianist als vreemde eend in de bijt en zelfs het skelet van een dinosaurus rammelde vrolijk mee. Ik zag mijn kinderen volop genieten van de grappige, soms dromerige muziek. Vooral het tellen van hoeveel keer de koekoek nu geroepen had in het bos, vonden ze te gek. Maar de sierlijke zwaan stak bij de meesten toch boven alles uit. De sierlijke lange noten van de cello zweefden door het klaslokaal, recht die kleine oortjes binnen. Het bleek ook het enige stukje van het geheel te zijn, dat Saint-Saëns toeliet om te spelen tijdens zijn leven. De andere delen wilde hij niet meer laten uitvoeren. Maar na zijn dood in 1922 werd het honderden, zo niet duizenden keren weer gespeeld voor groot en klein. Toen ik de muziek terug hoorde, werd ik als het ware weer terug gekatapulteerd naar mijn kindertijd. Eén van de enige lp’s die we hier in huis hadden voor kinderen, was een uitvoering van aan de ene kant van de lp ‘Peter en de wolf’ en aan de andere kant dit ‘Carnaval der dieren’. Die twee muziekstukken pasten wonderwel op de zwarte grote schijf. Mijn kleine carnavalistjes vonden het geslaagd. Geen ‘Daar staat een paard in de gang’, geen ‘’k Wil op mijn kop een bloemetjestapijt’, geen ‘Snollebollekes’ deze keer. Deze carnavalsstoet vonden ze top. De meester boog diep voorover in zijn bijenverkleedjas en gaf deze keer zijn publiek een confetti en slingerapplaus.
Voila, zeg dat de meester het heeft gezegd.
0 Comments
Ken je die uitdrukking: Er zijn mensen met gouden oren? Nooit van gehoord? Dat zou dus heel goed kunnen, want ik heb het net uitgevonden. Eigenlijk is het een zinnetje om mijn dankbaarheid te laten weten voor de naaste medewerkers van ons eigenste radiostation Boo. Zonder de hulp van onder andere techniekers en voor mij dan vooral Guido, met alias voor de radio Geerd Vaneigen, zou ik schrikken van mijn eigen stemgeluid. Met zijn vaardige vlotheid en kennis van compressie, down- en uploaden en bewerken op de computer met een fijn opnameprogramma, ben ik niet ver van mijn uitdrukking: ‘Mensen met gouden oren.’ Hij maakt van mijn opname een tof te beluisteren stukje. Vol bewondering keek ik afgelopen week bij hem in de huisstudio waar hij zijn materiaal heeft staan. Hobby, noemt hij het. Ik noem het eerder een uitgelopen, naar het professionele neigende tophobby waar hij menig ander oor, onder andere dat van u, beste luisteraar, vult met honing en andere uitgebalanceerde teksten. Voila, bij deze bent u dan op de hoogte van wie er bij onze radiozender aan de andere kant van de knopjes zit te draaien. Mijn petje af voor zoveel inzet en professionaliteit.
Ondertussen probeer ik voor mijn kinderen van de klas een rapnummer dat ze hebben ingesproken in beeld om te zetten. Daar loopt mijn parallel van wat ik daarnet vertelde. Als je maar een leek bent op het vlak van het hanteren van techniek, besef je weer dat mensen hemel en aarde bewegen om een topproduct op de markt te brengen. Laat dat zijn in de bioscoop, op je tv-scherm of een ander beeld gedragen medium. Met mijn eigen klungelig gepuzzel en geprobeer, steken de professionals mijlenver boven mij uit. Het voordeel is dan weer, dat de kinderen zelf nog niet zoveel afweten van dit programmaatje dat ik heb gebruikt. Hier steek ik dan weer een beetje boven hen uit. Maar geen nood. Die sponsjes nemen alles wat je hen aanreikt binnen de kortste keren op en gaan er hun eigen weg mee. Laat dat nu net de bedoeling zijn als begeleider van mijn klas. Aanreiken en de ruimte geven om ermee aan de slag te gaan. Wie weet loopt er wel een mini-Bilal of mini-Conickx op onze speelplaats rond. Dan ga ik toch later naar zijn of haar experiment kijken. De handvaatjes die ik hen deze keer mocht meegeven staan in het teken van ‘vriendschap’, het thema van de poëzieweek. Ook de week tegen pesten zit er wat in verweven. Opeens rappen die kleine vijfdeklassers over eeuwige en onvoorwaardelijke vriendschap, gaan ze de pesters al rappend te lijf met hun anti-pest slogans en amuseren ze zich hier mee, alsof ze de wereld willen verbeteren. Ik kan het hun alleen maar meegeven: ze zijn al goed begonnen. Ze zijn begonnen bij zichzelf. Voila, zeg dat de meester het gezegd heeft. Het was niet zo erg druk op het kasteel van Alden Biesen, afgelopen zondag. Ik had me voorgenomen om in de voormiddag even erop uit te trekken om de nieuwe wandeltocht voor de komende bloesemperiode even te overlopen. Ik had van dienst toerisme van onze stad de vraag gekregen om de kleuterwandeling even op te frissen. Met dit weer, was het letterlijk geen enkel probleem en ook wat creatief wandelen betreft, was het best wel tof om dit nog een keer te doen, na de voorbije editie van afgelopen jaar. Bloesems zijn er immers seizoensgebonden, maar de wandeling kan je het hele jaar door maken. Ik draaide de route een keertje om. Eerlijk gezegd, viel me dat net iets beter mee, omwille van de hoogteverschillen in de tocht. Je weet, als je begint met wat klimwerk, dat aan het einde er weer gedaald kan worden. Voor de kleine kleuterbeentjes is dat wel handig en meer haalbaar. Al zijn er ook wel wat oudere wandelbenen die van hetzelfde kunnen genieten. Met het afgelopen regenweer, lagen de paadjes er wel wat modderig en glibberig bij, maar nog best begaanbaar. Ik miste wel de moederschapen en de kleine lammetjes in de wei en natuurlijk de bloesems in volle bloei. Maar ik verheug me er nu al op. Ik wilde er graag iets meer speurwerk in steken. Je moet de kleintjes een leuk doel geven om de wandeltocht te maken. Zij zien nog niet zozeer de gezonde buitenlucht, de beweging en het ver weg van alle tablets en digitaal verkeer als doel op zich. Het plezier om in de wandeling op zoek te gaan naar toffe figuurtjes die de richting zullen aangeven, was nu mijn andere plan. Waar en hoe ga ik Mister Bee, juf Loes Bloesem, de honingpot, de bij en de bloesembloempjes uit mijn verhaal zichtbaar maken? Een wandelpaaltje of een hek? Een boom of tussen de struiken? Of lekker hoog in een verlichtingspaal waar je speurende oogjes uitdaagt om in alle richtingen te zoeken? En terwijl ik zo de beste plekjes uitzocht, deed mijn stappenteller zijn best op deze frisse zondagochtend. Oh ja, die figuurtjes Mister Bee en Loes Bloesem zijn de hoofdfiguren in de vertelling. Dat wordt verweven tussen de speurtocht op een paar rustplekjes. Het gaat een tof pakketje worden van verhaal, speuren, wandelen en genieten van een heerlijke mini-kasteelroute. Ik heb er nu al zin in.
Ondertussen ben ik ook in de andere pen gedoken, die van de partituur om een nieuw liedje te bedenken bij een tof natuurproject in Stokkem. Daar vlakbij stroomt de Maas en over deze rivier hebben ze een nieuw project bedacht voor 9 tot 12-jarigen. Het is precies die leeftijd die ook in mijn klas zit. Zo heb een beetje referentie waar ze mee bezig zijn. Al denk ik dat je aanbod zeker goed moet zitten, als je ze wilt laten nadenken over natuur, de toekomst, hun eigen verantwoordelijkheid. Ik kan wel zeggen, dat muziek wel een tof medium is om de boodschap op een andere manier duidelijk te maken. Een rock ’n roll nummer schudde in de jaren 50-60 al aan de spreekwoordelijke boom. Ik hoop dat het op dezelfde manier een effect gaat hebben op de jongeren met een eigen toekomst. Rock that boat, baby! Voila, zeg dat de meester het gezegd heeft. Maak je je ook wel eens zorgen als er dingen om je heen gebeuren, waar je niet altijd onmiddellijk vat op hebt. Het overkomt me ook wel eens. De grootste zorgen in de dichtste cirkel om je heen, de iets mindere grote zorgen in de grote cirkels verder af. Af en toe hupt er een voorval van de ene cirkel in de andere en maak je je zo dan weer meer, dan weer minder druk. Nieuwberichten duikelen je kamer, en zo je oren en ogen binnen, waar ik verwonderd naar kijk en onmiddellijk bij bedenk: ‘Hebben ze daar wel goed over nagedacht?’ Moeten die wapens echt die kant uit? Wat zou dat voor gevolgen kunnen hebben? Houden ze het nog wel in de hand? Het zijn vragen waar ik niet zo een pasklaar antwoord op kan vinden. Maar ze maken een mens toch wel wat bezorgd. Je bent en blijft een betrokken planeetbewoner. En we hebben er maar ééntje, waar we met z’n allen heel goed voor moeten zorgen en leefbaar houden voor allemaal.
Of het lezen van de protestborden van de demonstranten tegen buitensporig geweld op burgers, al dan niet schuldig aan één of andere misstap. Bij dat lezen bedenk ik dan: Het zou je broer maar moeten zijn, je vader of dichte vriend. Hoe zou je dan reageren? Ik probeer de verre cirkel zo dichterbij te halen, om de onverschilligheid tegen te gaan. Ik geloof dat door het overaanbod van zulke berichten, net onverschilligheid opduikt. Ik voorkom het door bewust die vraag te stellen alsof ik zelf betrokken zou zijn op één of ander manier. In de klas zitten mijn vijfde klassers, stilaan opgroeiend tot een mini-pubertjes met een eigen mening, met voldoende verstand om na te denken over wat om hen heen gebeurt. De gigantische toevloed van info, van beelden, van ‘het moet zo’-materiaal of ‘zo moet je ook zijn of worden’-voorbeelden hakken er soms in alsof het om een wedstrijd gaat, waarbij de eerste beste boom om ter snelst geveld moet worden. Wie draagt er nu eigenlijk de verantwoordelijkheid van al die info die om hen afstormt? De invloed is enorm en de grens tussen werkelijkheid, tussen bereikbaarheid en fantasie of pure nonsens lijkt me behoorlijk te vervagen. Het écht zien en begrijpen van de dingen om hen heen plaatsen tegenover interpretatie en laten meeslepen door mode, door opgehitste info of er willen bij horen. Je moet er maar in groot worden, zucht ik. Daar maakte ik me dus zorgen over. Het beeld van een ongelooflijk rustige plek in het midden, in het oog van een tornado, dat om je heen raast en dendert. Dat beeld kwam in mij op. Ik hou wel eens mijn hart vast voor mijn opgroeiende bengels, voor wat hen te wachten staat. Mag ik daar zo af en toe eens een touwtje uitwerpen om zich aan vast te houden? Mag ik daar eens met een gedichtje een glimlach toveren op hun gezicht? Mag ik daar eens met een melodietje een voetje heen en weer laten gaan dat op het punt staat om te gaan dansen. Nee, ik mag dat niet, ik moet het gewoon doen. De bezorgdheid omzetten in een daad. Zei Baden Powell het niet: ‘Elke dag een goede daad?’ Met z’n allen kunnen we een gigantische berg verzetten. Voila, zeg dat de meester het gezegd heeft. |
De MEESTER
Iedere week leest de meester iets voor vanuit zijn dagboek. Archieven
November 2024
Categorieën |