Af en toe vraag ik me af, hoe je al deze nieuwe kennis gaat bijbrengen aan die kleine, te vullen hoofdjes. Ik moet zeggen, dat met de muzische vorming die ik mag geven op school, het meestal niet zo moeilijk gaat. Google Earth is zo een schoolvoorbeeld waar kinderen niet genoeg van kunnen krijgen. Zo zat er laatst in een muziekles voor de tweede klas een liedje over de olifant, met daaraan gekoppeld het land India. Via de computer gingen we samen, virtueel op reis naar India. Je tikt je eigen adres in en via satellietbeelden zoomt de camera in op je huis, de school, je eigen stad. Dat is alvast een beleving, want veel kinderen willen uiteraard hun eigen huis een keertje bekijken op het computerscherm. Kiezen, vanuit welk huis we op reis gaan, is de boodschap. Daar duikt de eerste vraag op: Wat is de hoofdstad van India? Er komen de meest uiteenlopende antwoorden naar voor. Jawel, zelfs tot Michael Jackson toe. Deze artiest komt heel vaak ten tonele, moet ik toegeven. We zoeken het samen op: New Delhi. De naam wordt ingetikt op Google Earth en bij toverslag zoomt het beeld uit, je ontdekt de aardbol en na enkele seconden zoomt de camera in op deze bijzondere stad New Delhi. Vandaar naar een street-view met iemand bovenop een olifant, midden in de stad. De volgende vraag springt naar voor: ‘Wat doet die olifant daar op straat, midden in zo’n drukke stad?’ Bingo, de link naar je liedje is spontaan gelegd. Samen zingen over de Indische olifant met haar kleine oortjes en heilige Hindoestaanse status is zelfs in de tweede klas geen enkel probleem.
Op ontdekkingstocht gaan met de kinderen? Geen enkel probleem, de wereld staat open. En jawel, we gaan ook nog op bezoek bij koning Garcia de tweede in Kongo. Daar doen we dan het instrument ‘de tamtam’ bij.
Voila, zeg dat de meester het gezegd heeft.