- Door de aanhoudende droogte is de verharde grindgrond in het centrum van Bilzen nog harder geworden. De 36 zilverlindes die daar staan, moeten regelmatig water krijgen. Bij gewone besproeiing stroomt tot 90 procent water weg. Daarom werden aan elke boom twee waterzakken van 75 liter geplaatst. Langs twee kleine gaatjes, onderaan de zak, sijpelt het water zo langzaam naar de wortels, die het water dan beetje bij beetje kunnen opnemen. “Dat is kostenbesparend, want vroeger moesten de bomen bij droogte, iedere dag water krijgen” zegt schepen van Groenonderhoud, Guido Cleuren van Beter Bilzen. “ We gaan ook In industriegebieden en in bermen aan veel bomen gietranden plaatsen. De randen hiervan, in pvc, zal de stad Bilzen zelf maken en worden aangebracht op 25 cm bij de boomstam. Dat is minder esthetisch, maar ideaal om de kluit van de boom goed nat te houden” aldus nog Cleuren.
- De Vlaamse openbare vervoermaatschappij “De Lijn” gaat in het najaar aan de stelplaats in Tournebride bij Lanaken de zendmast vervangen door een hogere pyloon van 66 meter en een sterkere communicatie-installatie. Dat moet de huidige straalverbinding met de stations in Kinrooi en Tongeren verbeteren. Nochtans was beloofd dat deze stelplaats zou verhuizen naar het Montaignehof aan de andere kant van het centrum. De nieuwe installatie, waarvan de kostprijs geraamd wordt op enkele honderdduizenden euro’s, moet de huidige mast van 48 meter vervangen omdat er te weinig belastingsreserve is en ze te laag is voor de voorziene straalverbindingen. Belanghebbenden kunnen tegen de beslissing in beroep gaan tot en met 20 september bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
- Gistervoormiddag rond 10 uur gebeurde een spectaculair ongeval op de E313 in Diepenbeek, richting Luik. De rechterrijstrook moest afgesloten worden, wat voor een aanzienlijke file zorgde. Een vrachtwagen met trekker stond met lekke band op de pechstrook. Een bestelwagen kwam ter plaatse om de band te vervangen en parkeerde achter de vrachtwagen. Rond 10 uur kwam een andere vrachtwagen met een dieplader aangereden. De vrachtwagen week uit naar links, maar door een technisch defect draaide de dieplader niet mee en botste tegen de bestelwagen en de vrachtwagen op de pechstrook. De vrachtwagenchauffeur en de hersteller konden zich net op tijd uit de voeten maken. Niemand raakte gewond en alle voertuigen moesten worden getakeld.
- Woensdagmorgen hebben medewerkers van Nelissen Steenfabrieken in Kesselt bij Lanaken een zware bom ontdekt op een transportband in de fabriek. Het veiligheidsmechanisme deed de band stoppen, omdat het metaal dedecteerde op de band. De Dienst voor Opruiming en Vernietiging van Ontploffingstuigen, DOVO, werd verwittigd en het bleek om een niet ontplofte, duitse bom te gaan van 60 op 20 cm die met een vracht klei uit Duitsland was aangevoerd. De ontsteking stond op scherp waardoor er een groot risico op ontploffing was. De bom werd in een kuil van vier meter op het terrein van Nelissen, langs de Helleweg, tot ontploffing gebracht. Ook in Nederlands Limburg in Tegelen werd bijna gelijktijdig in een fabriek voor dakpannen een fabriek stilgelegd, omdat ook daar een bom uit dezelfde groeve ontdekt werd. Nelissen zal nu alle grond, afkomstig uit die groeve in Beek in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen, gaan controleren op de aanwezigheid van mogelijke andere explosieven.
- De Vlaamse openbare vervoermaatschappij “De Lijn” gaat in het najaar aan de stelplaats in Tournebride bij Lanaken de zendmast vervangen door een hogere pyloon van 66 meter en een sterkere communicatie-installatie. Dat moet de huidige straalverbinding met de stations in Kinrooi en Tongeren verbeteren. Nochtans was beloofd dat deze stelplaats zou verhuizen naar het Montaignehof aan de andere kant van het centrum. De nieuwe installatie, waarvan de kostprijs geraamd wordt op enkele honderdduizenden euro’s, moet de huidige mast van 48 meter vervangen omdat er te weinig belastingsreserve is en ze te laag is voor de voorziene straalverbindingen. Belanghebbenden kunnen tegen de beslissing in beroep gaan tot en met 20 september bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
- Gistervoormiddag rond 10 uur gebeurde een spectaculair ongeval op de E313 in Diepenbeek, richting Luik. De rechterrijstrook moest afgesloten worden, wat voor een aanzienlijke file zorgde. Een vrachtwagen met trekker stond met lekke band op de pechstrook. Een bestelwagen kwam ter plaatse om de band te vervangen en parkeerde achter de vrachtwagen. Rond 10 uur kwam een andere vrachtwagen met een dieplader aangereden. De vrachtwagen week uit naar links, maar door een technisch defect draaide de dieplader niet mee en botste tegen de bestelwagen en de vrachtwagen op de pechstrook. De vrachtwagenchauffeur en de hersteller konden zich net op tijd uit de voeten maken. Niemand raakte gewond en alle voertuigen moesten worden getakeld.
- Woensdagmorgen hebben medewerkers van Nelissen Steenfabrieken in Kesselt bij Lanaken een zware bom ontdekt op een transportband in de fabriek. Het veiligheidsmechanisme deed de band stoppen, omdat het metaal dedecteerde op de band. De Dienst voor Opruiming en Vernietiging van Ontploffingstuigen, DOVO, werd verwittigd en het bleek om een niet ontplofte, duitse bom te gaan van 60 op 20 cm die met een vracht klei uit Duitsland was aangevoerd. De ontsteking stond op scherp waardoor er een groot risico op ontploffing was. De bom werd in een kuil van vier meter op het terrein van Nelissen, langs de Helleweg, tot ontploffing gebracht. Ook in Nederlands Limburg in Tegelen werd bijna gelijktijdig in een fabriek voor dakpannen een fabriek stilgelegd, omdat ook daar een bom uit dezelfde groeve ontdekt werd. Nelissen zal nu alle grond, afkomstig uit die groeve in Beek in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen, gaan controleren op de aanwezigheid van mogelijke andere explosieven.