Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele heeft een premie van ruim 2,7 miljoen euro toegekend voor de restauratie en ontsluiting van de toren van de OLV Basiliek en de restauratie van de aanpalende daken. Van 2007 tot en met 2015 kende de Vlaamse Overheid al premies toe voor de restauratie van de Romaanse kloostergang en het kapittelgebouw in 5 fasen. De opening van het Teseum met een van de grootste en rijkste religieuze kunstschatten uit de Lage Landen in 2016 was een mijlpaal. In 2018 volgde de opening van de archeologische site van het Teseum. Als sluitstuk van de restauratie komen de volgende vijf jaar de daken en koorgevels aans de beurt. Een belangrijk onderdeel van deze eerste fase is de ontsluiting van de toren. Op de top kunnen bezoekers genieten van een uitzicht op de stad en de omgeving. Via audiogidsen, multimedia en infopanelen zal men een idee krijgen van de geschiedenis van de basiliek, het belfort en de stad.
Te hoge werkdruk, onregelmatige werkroosters, niet kunnen opnemen van verlofdagen, een mank lopende organisatie in de technische diensten en het in de soep draaien van de reorganisatie die vervoersmaatschappij De Lijn doorvoert zijn Voor het ACOD, de socialistische vakbond voor tram, trein en bus in Vlaanderen, redenen genoeg om een staking uit te roepen. Gisteren en dit 24 uur lang, legden chauffeurs van De Lijn het werk neer. Enkel het ACOD staaktte, de liberale (het ACLVB) en de christelijke vakbond (ACV) deden niet mee. Ook de chauffeurs van de zogenaamde “pachters”, dit zijn bussen van onderaannemers die rijden voor De Lijn, staakten niet. Volgens De Lijn reden in Limburg acht op de tien bussen uit. Volgens Stan Reusen, gewestelijk secretaris van het ACOD voor tram, trein en bus in de provincie Limburg, hebben zes op de tien bussen de stelplaatsen van De Lijn verlaten. Reizigers ondervonden vooral hinder in de steden, en meer bepaald op de stadslijnen. Dat laatste was het geval in de regio Tongeren, Bilzen en Lanaken. In de stelplaats van De Lijn in Tongeren, waar ook Bilzen toebehoort, reden een kleine 30 van de in totaal 45 chauffeurs die daar aan de slag zijn, niet uit.
Minister voor Samenleven Bart Somers heeft gisterenochtend samen gezeten met het Bilzerse stadsbestuur. Tijdens dat overleg is beslist dat Somers een verbindingsofficier zal aanstellen om de communicatie tussen het Rode Kruis, het stadsbestuur en de lokale burgers vlotter te laten verlopen. Daarnaast wil De minister op Vlaams niveau een cel met een netwerk van experts uitbouwen die kunnen worden ingezet in gemeenten die een asielcentrum krijgen. “Bedoeling is om expertise te delen en transparant te communiceren, zodat we juist kunnen reageren op eventuele zorgen van de burgers.” Bilzens burgemeester Johan Sauwens is tevreden met de steun van het Vlaamse niveau.
De sporthal in Veldwezelt gaat dicht. Dat bevestigt schepen van Sport Jolein Martens. “De sporthal wordt gesloopt en met de omwonenden zullen we overleggen wat er met de site moet gebeuren” laat ze aan onze redactie weten. In het licht van de meerjarenplanning en in overleg met de sportraad en de verenigingen die nog gebruikmaakten van de sporthal, hebben ze de toekomst van de sporthallen bekeken en de sporthal van Veldwezelt is meer dan 40 jaar oud en ze is versleten. Een renovatie zou stukken van mensen kosten en lijkt niet meteenverantwoord gelet op de erg kleine bezetting. Ook de kosten van verwarming en onderhoud zijn erg belastend. Daarom werd er beslist ze definitief te sluiten. De meeste verenigingen hebben inmiddels ook onderdak gevonden in de Sportoase, terwijl de verenigingen uit Maastricht die er kwamen sporten, dat voortaan in eigen stad zullen doen.”
Te hoge werkdruk, onregelmatige werkroosters, niet kunnen opnemen van verlofdagen, een mank lopende organisatie in de technische diensten en het in de soep draaien van de reorganisatie die vervoersmaatschappij De Lijn doorvoert zijn Voor het ACOD, de socialistische vakbond voor tram, trein en bus in Vlaanderen, redenen genoeg om een staking uit te roepen. Gisteren en dit 24 uur lang, legden chauffeurs van De Lijn het werk neer. Enkel het ACOD staaktte, de liberale (het ACLVB) en de christelijke vakbond (ACV) deden niet mee. Ook de chauffeurs van de zogenaamde “pachters”, dit zijn bussen van onderaannemers die rijden voor De Lijn, staakten niet. Volgens De Lijn reden in Limburg acht op de tien bussen uit. Volgens Stan Reusen, gewestelijk secretaris van het ACOD voor tram, trein en bus in de provincie Limburg, hebben zes op de tien bussen de stelplaatsen van De Lijn verlaten. Reizigers ondervonden vooral hinder in de steden, en meer bepaald op de stadslijnen. Dat laatste was het geval in de regio Tongeren, Bilzen en Lanaken. In de stelplaats van De Lijn in Tongeren, waar ook Bilzen toebehoort, reden een kleine 30 van de in totaal 45 chauffeurs die daar aan de slag zijn, niet uit.
Minister voor Samenleven Bart Somers heeft gisterenochtend samen gezeten met het Bilzerse stadsbestuur. Tijdens dat overleg is beslist dat Somers een verbindingsofficier zal aanstellen om de communicatie tussen het Rode Kruis, het stadsbestuur en de lokale burgers vlotter te laten verlopen. Daarnaast wil De minister op Vlaams niveau een cel met een netwerk van experts uitbouwen die kunnen worden ingezet in gemeenten die een asielcentrum krijgen. “Bedoeling is om expertise te delen en transparant te communiceren, zodat we juist kunnen reageren op eventuele zorgen van de burgers.” Bilzens burgemeester Johan Sauwens is tevreden met de steun van het Vlaamse niveau.
De sporthal in Veldwezelt gaat dicht. Dat bevestigt schepen van Sport Jolein Martens. “De sporthal wordt gesloopt en met de omwonenden zullen we overleggen wat er met de site moet gebeuren” laat ze aan onze redactie weten. In het licht van de meerjarenplanning en in overleg met de sportraad en de verenigingen die nog gebruikmaakten van de sporthal, hebben ze de toekomst van de sporthallen bekeken en de sporthal van Veldwezelt is meer dan 40 jaar oud en ze is versleten. Een renovatie zou stukken van mensen kosten en lijkt niet meteenverantwoord gelet op de erg kleine bezetting. Ook de kosten van verwarming en onderhoud zijn erg belastend. Daarom werd er beslist ze definitief te sluiten. De meeste verenigingen hebben inmiddels ook onderdak gevonden in de Sportoase, terwijl de verenigingen uit Maastricht die er kwamen sporten, dat voortaan in eigen stad zullen doen.”
