BILZEN - Martins Rentmeesterij in Bilzen, een hotel met 72 kamers nabij Alden Biesen, bestaat bijna twee jaar. Het hotel kent een hoge bezetting. Alleen, bij Bilzenaren en mensen uit de naburige gemeenten of verder weg in Limburg bestaat de drempelvrees om het hotel binnen te gaan voor een stuk taart, een kop koffie of een lunch. Bregt Pillen, de derde directeur in het nog prille bestaan van het hotel (quote). Om mensen uit de regio Bilzen en wijde omgeving te overtuigen naar het hotel te komen, verandert de directie het geweer nu van schouder. Op de wekelijkse woensdagmarkt komt vandaag een foodtruck van het hotel te staan. Passanten krijgen een gratis ontbijt met koffiekoeken, thee of koffie aangeboden. Bovendien heeft het hotel een nieuwe chef kok in dienst. Bezoekers kunnen nu tegen verminderde prijs eten à la carte. Om de twee maanden mag een kunstenaar z’n creaties tonen in het hotel. De laatste is als een Siamese tweeling verbonden met de landcommanderij van Alden Biesen. Bregt Pillen (quote).
LIMBURG -Bij reisbureaus en busmaatschappijen in Limburg en elders die meerdaagse trips met de touringcar naar Italië organiseren regent het annuleringen. Ze liepen al binnen toen 11 provincies in Italië in lock down gingen. Nu wordt gevreesd voor een tsunami aan afzeggingen. Wat te verklaren is door het besluit van de Italiaanse regering om héél het land af te sluiten. Bij De Zigeuner in Diepenbeek met een eigen reisbureau en bussen staat de telefoon roodgloeiend. Praktisch om het uur wordt een busreis van en naar Italië afgemeld. Ook bij particulieren die bij het reisbureau een vakantie komen boeken, groeit het aantal annuleringen. Omzetverlies en technische werkloosheid dreigen. Kunnen kosten worden gerecupereerd? Hedwig Lox van De Zigeuner (quote). De reisonderneming kan de reservatiekosten voor de hotels recupereren via de calamiteitenverzekering. Wat met het personeel? Mede-zaakvoerder Rik Vanheusden van De Zigeuner (quote).
GENK -Het afsluiten van héél Italië brengt een grote klap toe aan de import van Italiaanse producten naar ons land. Ook de export van bedrijven uit onze contreien naar het door het corona-virus zwaar getroffen Italië zal afnemen. Directeur internationalisatie en innovatie bij Voka of de Kamer van Koophandel Limburg Catherine Dreesen (quote). Vooral de sectoren van de machinerie, farma en chemie, elektrische materialen en de voeding dreigen gevolgen te gaan ondervinden van de lock down van Italië. Rainieri in Genk, een familiezaak gespecialiseerd in enkel Italiaanse wijnen en specialiteiten, vreest voor een zware impact op de omzet en de bevoorrading van hun winkel en groothandel in Hasselt en Diepenbeek. Voorlopig is het effect van de lock down nog niet echt voelbaar. Aldo Fassoti van Rainieri (quote). Hij vreest dat vooral de verse voedingswaren zoals de Mozarella-kazen en salama’s het eerst getroffen gaan worden.
LIMBURG - Koning auto eist nog altijd de belangrijkste rol op in de verplaatsing van en naar het werk. Ook in Limburg is dat het geval. Bijna 7 op de 10 Limburgers pendelen geregeld met de auto van en haar hun werkgever. Maar de combinatie van auto met fiets wint wel aan populariteit in het woon- en werkverkeer bij de Limburgse werknemers. Ongeveer 1 op 5 maakt deze keuze. Toch wordt de afstand tussen woning, fabriek of kantoor steeds meer met de fiets afgelegd. Vorig jaar was dat bij de werknemers in Limburg al meer dan 1 op de 4. Het aantal Limburgers die met een bedrijfswagen naar hun werk gaan, blijft alsmaar stijgen. Vandaag is dat 1 op 5 die hiervoor kiest. In de provincie Limburg blijft het gebruik van het openbaar vervoer het zwakke broertje. Vorig jaar nam amper 5,5 procent van de werknemers in Limburg de bus of de trein om tot op hun werk te geraken. Een en ander blijft uit de cijfers van de mobiliteitsbarometer die om de 5 jaar door het HR- dienstenbedrijf Acerta worden vrijgegeven.
LIMBURG -Bij reisbureaus en busmaatschappijen in Limburg en elders die meerdaagse trips met de touringcar naar Italië organiseren regent het annuleringen. Ze liepen al binnen toen 11 provincies in Italië in lock down gingen. Nu wordt gevreesd voor een tsunami aan afzeggingen. Wat te verklaren is door het besluit van de Italiaanse regering om héél het land af te sluiten. Bij De Zigeuner in Diepenbeek met een eigen reisbureau en bussen staat de telefoon roodgloeiend. Praktisch om het uur wordt een busreis van en naar Italië afgemeld. Ook bij particulieren die bij het reisbureau een vakantie komen boeken, groeit het aantal annuleringen. Omzetverlies en technische werkloosheid dreigen. Kunnen kosten worden gerecupereerd? Hedwig Lox van De Zigeuner (quote). De reisonderneming kan de reservatiekosten voor de hotels recupereren via de calamiteitenverzekering. Wat met het personeel? Mede-zaakvoerder Rik Vanheusden van De Zigeuner (quote).
GENK -Het afsluiten van héél Italië brengt een grote klap toe aan de import van Italiaanse producten naar ons land. Ook de export van bedrijven uit onze contreien naar het door het corona-virus zwaar getroffen Italië zal afnemen. Directeur internationalisatie en innovatie bij Voka of de Kamer van Koophandel Limburg Catherine Dreesen (quote). Vooral de sectoren van de machinerie, farma en chemie, elektrische materialen en de voeding dreigen gevolgen te gaan ondervinden van de lock down van Italië. Rainieri in Genk, een familiezaak gespecialiseerd in enkel Italiaanse wijnen en specialiteiten, vreest voor een zware impact op de omzet en de bevoorrading van hun winkel en groothandel in Hasselt en Diepenbeek. Voorlopig is het effect van de lock down nog niet echt voelbaar. Aldo Fassoti van Rainieri (quote). Hij vreest dat vooral de verse voedingswaren zoals de Mozarella-kazen en salama’s het eerst getroffen gaan worden.
LIMBURG - Koning auto eist nog altijd de belangrijkste rol op in de verplaatsing van en naar het werk. Ook in Limburg is dat het geval. Bijna 7 op de 10 Limburgers pendelen geregeld met de auto van en haar hun werkgever. Maar de combinatie van auto met fiets wint wel aan populariteit in het woon- en werkverkeer bij de Limburgse werknemers. Ongeveer 1 op 5 maakt deze keuze. Toch wordt de afstand tussen woning, fabriek of kantoor steeds meer met de fiets afgelegd. Vorig jaar was dat bij de werknemers in Limburg al meer dan 1 op de 4. Het aantal Limburgers die met een bedrijfswagen naar hun werk gaan, blijft alsmaar stijgen. Vandaag is dat 1 op 5 die hiervoor kiest. In de provincie Limburg blijft het gebruik van het openbaar vervoer het zwakke broertje. Vorig jaar nam amper 5,5 procent van de werknemers in Limburg de bus of de trein om tot op hun werk te geraken. Een en ander blijft uit de cijfers van de mobiliteitsbarometer die om de 5 jaar door het HR- dienstenbedrijf Acerta worden vrijgegeven.