Drie oudere vrouwen van tussen de 60 en 70 jaar uit Borgloon zullen zich de uitstap die ze gisteren deden naar de landcommanderij en het kasteeldomein Alden Biesen nog héél lang herinneren. Op een nog braakliggend terrein naast een woning op de Reekstraat in Rijkhoven kwamen ze op een bepaald moment vast te zitten in de modder. Ze dachten dat ze op het juiste pad aan het wandelen waren. Ze namen een verkeerde afslag en liepen zich vast op een privaat terrein. Ee vrouw zat tot aan haar knieën vast in de blubber, de twee anderen tot aan hun middel.De eerste vrouw kon zich loswringen en kroop op eigen kracht uit het gat, de twee anderen slaagden daar niet in. Hierop belde ze het noodnummer 112 waarna de politie, de ambulanciers en de brandweermannen van de post in Bilzen naar de plek reden. Deze laatsten legden een plaat op de kletsnatte ondergrond van het met draad omheinde terrein. Zo schoven ze tot bij de twee vrouwen en trokken ze hen uit het gat. Een beetje onderkoeld kregen ze een folie om zich heen. Ze raakten niet gewond en moesten niet met de ambulance naar het ziekenhuis vervoerd worden. De drie dames kropen in hun auto en reden terug naar Borgloon. Eind goed, al goed.
Vlaanderen telt 15 vervoerregio’s, en héél de provincie Limburg vormt één vervoerregio. Het is de grootste vervoerregio in Vlaanderen. Bij het tot stand komen van een vervoerregio in Limburg krijgen de provincie, de gemeenten, het middelveld en belangengroepen maar ook alle inwoners van Limburg de gelegenheid voorstellen te doen die de mobiliteit verbeteren. Ze krijgen daar de kans toe op maandag 16 maart. Dan vindt op het Thorpark in Genk een vervoerregiodag voor Limburg plaats. Centraal hierbij staat de vraag hoe de mobiliteit kan leiden tot een kansrijke en aantrekkelijke regio. Niet enkel de mobiliteit moet verbeteren. Ook is een verandering van mentaliteit nodig om de auto meer op stal te laten staan voor de fiets of het openbaar vervoer. Vandaag wordt binnen Limburg al werk gemaakt van een plan voor het toekomstig openbaar vervoer. Twee begrippen staan hierbij centraal: de basismobiliteit en de basisbereikbaarheid. Meer info over de vervoerregiodag op www.vervoerregio.net.
Vorig jaar is het aantal inbraken met een vierde gedaald, van 191 naar 130! En ten opzichte van de periode 2014-2017 is het aantal met de helft teruggelopen. Korpschef van de politiezone Bilzen, Hoeselt en Riemst Dirk Claes . Op het vlak van ongevallen met letsels scoort de zone nog beter. Het is zelfs één van de beste, zo niet de beste leerling van de klas. Al meer dan 15 jaar na elkaar daalt het aantal ongevallen met letsels op 10.000 inwoners. Wat de korpschef verontrust zijn de gevallen van cybercrime, drugs en het rijden onder invloed ervan. Zo nam het aantal feiten van oplichting op internet in amper één jaar met een factor drie toe. Ook het achter het stuur van een wagen kruipen met restanten van één of meerdere drugs in het bloed maakt de korpschef ongerust . Ook het aantal onrustwekkende verdwijningen neemt sterk toe. Twee jaren terug liepen er bij de politie 59 meldingen binnen, vorig jaar al 76.
Een keet achter de kringloopwinkel in Riemst is de plek waar ouders voor hun kinderen tegen 20 euro per jaar een degelijke tweedehandsfiets in verschillende maten en kleuren kunnen lenen. Ze staan te blinken in de fietsbieb die zaterdag geopend werd. De fietsen worden niet enkel ontleend aan kinderen van gezinnen die het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Twee jaar geleden opende in Limbug de eerste fietsbieb. Vandaag is die van Riemst al de zesde in de provincie. Binnen een jaar zullen het er dubbel zoveel zijn. Bart Bynens licht toe wat de de sleutel van de succesformule is . Zo’n bieb valt of staat met het binnenbrengen van tweedehandsfietsen. In Riemst werden al een 20-tal fietsen binnengebracht. Nu krijgen ze een tweede leven.
Offroad Bilzen, een loopwedstrijd op onverharde wegen door het domein Katteberg en het Park Haffmans, ging gisteren gewoon door. De organisatie ging ondanks de rukwinden hiervoor niet over ijs van één nacht. . Carnavalstoeten gingen zondag niet uit omdat de praalwagens met hoge constructies van veelal lichte materialen risico’s inhielden. Hoge bomen vangen veel wind. Offroad vond plaats op een laag gelegen parcours waar de wind minder vrij spel had. Bovendien blies de wind gisteren rond 13.00 uur minder hard dan eerst aangekondigd. Dat laatste heeft ook meegespeeld om de carnavalstoet in Kanne wel te laten uitgaan. Wat ook bij de beslissing van de burgemeester, veiligheidsdiensten en de organisatie achter de stoet meespeelde was het feit dat Kanne in een dal ligt. Toch werden extra veiligheidsmaatregelen genomen. Op hoge praalwagens mochten geen carnavalvierders plaatsnemen. En toen de stoet over de brug van het Albertkanaal ging, moet iedereen van de praalwagens.
werken.
Vlaanderen telt 15 vervoerregio’s, en héél de provincie Limburg vormt één vervoerregio. Het is de grootste vervoerregio in Vlaanderen. Bij het tot stand komen van een vervoerregio in Limburg krijgen de provincie, de gemeenten, het middelveld en belangengroepen maar ook alle inwoners van Limburg de gelegenheid voorstellen te doen die de mobiliteit verbeteren. Ze krijgen daar de kans toe op maandag 16 maart. Dan vindt op het Thorpark in Genk een vervoerregiodag voor Limburg plaats. Centraal hierbij staat de vraag hoe de mobiliteit kan leiden tot een kansrijke en aantrekkelijke regio. Niet enkel de mobiliteit moet verbeteren. Ook is een verandering van mentaliteit nodig om de auto meer op stal te laten staan voor de fiets of het openbaar vervoer. Vandaag wordt binnen Limburg al werk gemaakt van een plan voor het toekomstig openbaar vervoer. Twee begrippen staan hierbij centraal: de basismobiliteit en de basisbereikbaarheid. Meer info over de vervoerregiodag op www.vervoerregio.net.
Vorig jaar is het aantal inbraken met een vierde gedaald, van 191 naar 130! En ten opzichte van de periode 2014-2017 is het aantal met de helft teruggelopen. Korpschef van de politiezone Bilzen, Hoeselt en Riemst Dirk Claes . Op het vlak van ongevallen met letsels scoort de zone nog beter. Het is zelfs één van de beste, zo niet de beste leerling van de klas. Al meer dan 15 jaar na elkaar daalt het aantal ongevallen met letsels op 10.000 inwoners. Wat de korpschef verontrust zijn de gevallen van cybercrime, drugs en het rijden onder invloed ervan. Zo nam het aantal feiten van oplichting op internet in amper één jaar met een factor drie toe. Ook het achter het stuur van een wagen kruipen met restanten van één of meerdere drugs in het bloed maakt de korpschef ongerust . Ook het aantal onrustwekkende verdwijningen neemt sterk toe. Twee jaren terug liepen er bij de politie 59 meldingen binnen, vorig jaar al 76.
Een keet achter de kringloopwinkel in Riemst is de plek waar ouders voor hun kinderen tegen 20 euro per jaar een degelijke tweedehandsfiets in verschillende maten en kleuren kunnen lenen. Ze staan te blinken in de fietsbieb die zaterdag geopend werd. De fietsen worden niet enkel ontleend aan kinderen van gezinnen die het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Twee jaar geleden opende in Limbug de eerste fietsbieb. Vandaag is die van Riemst al de zesde in de provincie. Binnen een jaar zullen het er dubbel zoveel zijn. Bart Bynens licht toe wat de de sleutel van de succesformule is . Zo’n bieb valt of staat met het binnenbrengen van tweedehandsfietsen. In Riemst werden al een 20-tal fietsen binnengebracht. Nu krijgen ze een tweede leven.
Offroad Bilzen, een loopwedstrijd op onverharde wegen door het domein Katteberg en het Park Haffmans, ging gisteren gewoon door. De organisatie ging ondanks de rukwinden hiervoor niet over ijs van één nacht. . Carnavalstoeten gingen zondag niet uit omdat de praalwagens met hoge constructies van veelal lichte materialen risico’s inhielden. Hoge bomen vangen veel wind. Offroad vond plaats op een laag gelegen parcours waar de wind minder vrij spel had. Bovendien blies de wind gisteren rond 13.00 uur minder hard dan eerst aangekondigd. Dat laatste heeft ook meegespeeld om de carnavalstoet in Kanne wel te laten uitgaan. Wat ook bij de beslissing van de burgemeester, veiligheidsdiensten en de organisatie achter de stoet meespeelde was het feit dat Kanne in een dal ligt. Toch werden extra veiligheidsmaatregelen genomen. Op hoge praalwagens mochten geen carnavalvierders plaatsnemen. En toen de stoet over de brug van het Albertkanaal ging, moet iedereen van de praalwagens.
werken.
