Het gemeentebestuur van Zutendaal gaat de omgeving aan de vrije kleuter- en lagere school De Stapsteen in Wiemesmeer herinrichten. De focus ligt op de fiets en minder op de auto. Het is de bedoeling auto’s van fietsers en voetgangers te scheiden. Vandaag telt de school twee aparte in- en uitgangen. Zo wordt aan de achterkant meer ruimte gegeven aan kinderen die met de fiets naar school komen. Die geeft uit op een woonwijk, de kinderen kunnen daar veilig van en naar school fietsen. De voorkant van de school die uitgeeft op het Jachthoornplein is voornamelijk bedoeld voor ouders die hun kinderen met de auto naar school brengen. De herinrichting kost 27.000 euro. De gemeente hoopt de helft betoelaagd te krijgen van Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters.
Groep Machiels en H. Essers, twee familiebedrijven uit Hasselt en Genk, slaan de handen in elkaar om op de vroegere fordsite een containerhaven uit te bouwen. Ze zal Port of Limburg heten. Beide bedrijven investeren 30 miljoen euro. In eerste instantie kunnen er 50 personen aan de slag. De twee bedrijven willen jaarlijks 350.000 containers opslaan en behandelen om deze nadien per spoor, weg of via het water naar de eindbestemming te brengen. De containerterminal zal via het Albertkanaal rechtstreeks verbonden zijn met de haven van Antwepen en het Limburgse hinterkand. De terminal zou tegen 2023 operationeel moeten zijn. H. Essers is al met Dry Port bedrijvig op het fordterrein. Groep Machiels werkt op de site al mee aan Genk Green Logistics. Daar is ruimte voor logistieke bedrijvigheid en maakindustrie.
Sinds december vorig jaar was de Railbike in Munsterbilzen gesloten. Gisteren mocht de uitbater opnieuw mensen ontvangen die terug op een traject van 6 kilometer op een niet meer gebruikte spoorlijn kunnen fietsen. Een nieuwe start met een vernieuwing. Voorafgaand aan de heropening heeft hij bergen werk moeten verzetten om het spoor terug toegankelijk te maken. Brandnetels en braamstruiken zijn verwijderd. Het opgeschoten en verwilderde gras zijn gemaaid. Tussen december en half juni was het één en al pech voor de Railbike. Eerst stond door de hevige regenval het vertrekpunt ervan helemaal blank. Onder de krokusvakantie sloeg storm Ciara toe. Ontwortelde bomen moesten van de rails verwijderd worden. En dan kwam maart dit jaar daar corona nog tussendoor fietsen.
Het geven van een doorgeeflening en borgstelling aan Patro Eisden zorgt voor een eerste barst tussen CD&V en Open VLD. Samen besturen ze Maasmechelen. Inge Opsteyn van Open VLD vroeg bij de start van de zitting om dat punt af te voeren. Het college bereikte geen consensus over het dossier. Coalitiepartner CD&V, de partij van Raf Terwingen, haalde alsnog z’n slag thuis. Het agendapunt bleef behouden en werd goedgekeurd. Wat gebeurde met steun van oppositiepartijen Puur en sp.a. Open VLD stemde tegen. De partij is tegen het geven van een borg voor de bouw van een soccerhal. Het is risicovol, en het is spelen met geld van de belastingbetaler. Burgemeester Raf Terwingen is het daar niet mee eens. De borgstelling belast niet het budget. Na 20 jaar is nu een oplossing gevonden voor de verhuis van de Patrojeugd naar het gemeentelijk sportpark. Daar bouwt de club een nieuwe infrastructuur en een soccerhal waarvan de gemeente eigenaar wordt als Patro in vereffening zou gaan. Morgen lichten de liberalen hun standpunt toe.
Groep Machiels en H. Essers, twee familiebedrijven uit Hasselt en Genk, slaan de handen in elkaar om op de vroegere fordsite een containerhaven uit te bouwen. Ze zal Port of Limburg heten. Beide bedrijven investeren 30 miljoen euro. In eerste instantie kunnen er 50 personen aan de slag. De twee bedrijven willen jaarlijks 350.000 containers opslaan en behandelen om deze nadien per spoor, weg of via het water naar de eindbestemming te brengen. De containerterminal zal via het Albertkanaal rechtstreeks verbonden zijn met de haven van Antwepen en het Limburgse hinterkand. De terminal zou tegen 2023 operationeel moeten zijn. H. Essers is al met Dry Port bedrijvig op het fordterrein. Groep Machiels werkt op de site al mee aan Genk Green Logistics. Daar is ruimte voor logistieke bedrijvigheid en maakindustrie.
Sinds december vorig jaar was de Railbike in Munsterbilzen gesloten. Gisteren mocht de uitbater opnieuw mensen ontvangen die terug op een traject van 6 kilometer op een niet meer gebruikte spoorlijn kunnen fietsen. Een nieuwe start met een vernieuwing. Voorafgaand aan de heropening heeft hij bergen werk moeten verzetten om het spoor terug toegankelijk te maken. Brandnetels en braamstruiken zijn verwijderd. Het opgeschoten en verwilderde gras zijn gemaaid. Tussen december en half juni was het één en al pech voor de Railbike. Eerst stond door de hevige regenval het vertrekpunt ervan helemaal blank. Onder de krokusvakantie sloeg storm Ciara toe. Ontwortelde bomen moesten van de rails verwijderd worden. En dan kwam maart dit jaar daar corona nog tussendoor fietsen.
Het geven van een doorgeeflening en borgstelling aan Patro Eisden zorgt voor een eerste barst tussen CD&V en Open VLD. Samen besturen ze Maasmechelen. Inge Opsteyn van Open VLD vroeg bij de start van de zitting om dat punt af te voeren. Het college bereikte geen consensus over het dossier. Coalitiepartner CD&V, de partij van Raf Terwingen, haalde alsnog z’n slag thuis. Het agendapunt bleef behouden en werd goedgekeurd. Wat gebeurde met steun van oppositiepartijen Puur en sp.a. Open VLD stemde tegen. De partij is tegen het geven van een borg voor de bouw van een soccerhal. Het is risicovol, en het is spelen met geld van de belastingbetaler. Burgemeester Raf Terwingen is het daar niet mee eens. De borgstelling belast niet het budget. Na 20 jaar is nu een oplossing gevonden voor de verhuis van de Patrojeugd naar het gemeentelijk sportpark. Daar bouwt de club een nieuwe infrastructuur en een soccerhal waarvan de gemeente eigenaar wordt als Patro in vereffening zou gaan. Morgen lichten de liberalen hun standpunt toe.