Inwoners van Smeermaas bij Lanaken werden dinsdagavond getroffen door een stroompanne. Kort na 18 uur viel de elektriciteit uit door een defect aan een stroomcabine aan de kerk in het hart van het dorp, aldus burgemeester Marino Keulen (Open Vld). Netbeheerder Fluvius ging meteen ter plaatse. Na een dik uur was het probleem al gedeeltelijk opgelost, en hadden de bewoners van de Haegendoornwijk weer elektriciteit. Maar het gebied in het onderste deel van de brugstraat, vanaf de brug naar de kleine grens richting Nederland, ondervond om 21u nog steeds problemen door de stroompanne. Daar de mensen van Fluvius het probleem niet meteen opgelost kregen, werd er een noodgenerator uit Brussel ingeschakeld om de getroffen gezinnen in de Brugstraat van elektriciteit te voorzien. Als noodoplossing werd de hoofdcabine aan de kerk in Smeermaas overgeschakeld op de noodgenerator. Woensdag werden de werkzaamheden hervat om tot een definitieve oplossing van de panne te komen.
Sinds begin deze week staat in het gemeentehuis van Hoeselt een infobalie. Dankzij de glazen afscherming kan de onthaalambtenaar je zonder masker toespreken en ook is in het loket een bureel, verwarming en computer geïnstalleerd. Zolang de coronamaatregelen gelden moet elke bezoeker aan de buitendeur bellen vooraleer hij binnen mag. Als de bezoeker een afspraak heeft, wordt hij aangemeld bij de betreffende dienst. Indien niet, wordt hij voor eenvoudige vragen of het louter afhalen of brengen van documenten, aan het onthaal geholpen. Na coronatijd zal het gemeentehuis op de openingsuren weer gewoon toegankelijk zijn zonder aanbellen. Wel blijft aangeraden op voorhand afspraken te maken als je op een bepaalde dienst moet zijn. Het infoloket was in eerste instantie enkel bedoeld als werkplaats tijdens de openingsuren, maar wordt nu permanent gebruikt door de onthaalambtenaar. De inrichting van de infobalie kostte zo’n 35.000 euro. Telefoonnummers van de diensten en de afspraakmodule van het containerpark vind je op www.hoeselt.be onder de rubriek algemeen, openingsuren.
De beslissing van het grondwettelijkhof om de terugdraaiende teller bij zonnepanelen af te schaffen tref ook heel wat eigenaars uit zuidoostlimburg en ze blijvendan ook met heel wat vragen zitten. Daarom heeft de Vlaamse overheid beslist om tot begin april 2021 geen digitale meters bij zonnepaneleneigenaars te laten plaatsen totdat de financiële compensatieregeling in de regelgeving is opgenomen en er dus voldoende duidelijkheid is. Dat meldt Vlaams minister van Energie Zuhal Demir. Op de website van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap werden inmiddels antwoorden gepubliceerd op de meest gestelde vragen over het arrest van het Grondwettelijk Hof over de terugdraaiende teller en de toekomstige financiële compensatieregeling van de Vlaamse regering. Deze website zal steeds vernieuwd worden met oog op bijkomende informatie, waaronder ook de concrete tabellen met compensatiebedragen, die later deze week zullen volgen. De site is bereikbaar via www.tellercompensatie.be.
Het gemeentebestuur van Riemst gaat inzetten om het veiligheidsgevoel te verbeteren in de Riemstse schoolomgevingen”, zegt Burgemeester Mark Vos (CD&V). “Route2School start met een bevraging van de leerlingen, de ouders, leerkrachten en de politie. Welke route nemen zij naar school? Welke knelpunten komen ze onderweg tegen en welke oplossingen stellen ze voor? Via een digitaal platform gaan ze vervolgens in gesprek. Route2School begeleidt het volledige traject en vertaalt alle gegevens in een digitale schoolroutekaart. Uiteindelijk landen we met een erg concreet instrument, direct bruikbaar voor iedereen die dagelijks van en naar school moet,” aldus schepen van mobiliteit Christian Bamps (CD&V). “We vinden het belangrijk om in april alle schooldirecties en de vertegenwoordigers van de oudercomités uit te nodigen in het gemeentehuis voor een startoverleg. We willen het project begin volgend schooljaar uitrollen in alle Riemstse basisscholen” zegt Marc Vos (CD&V).
Sinds begin deze week staat in het gemeentehuis van Hoeselt een infobalie. Dankzij de glazen afscherming kan de onthaalambtenaar je zonder masker toespreken en ook is in het loket een bureel, verwarming en computer geïnstalleerd. Zolang de coronamaatregelen gelden moet elke bezoeker aan de buitendeur bellen vooraleer hij binnen mag. Als de bezoeker een afspraak heeft, wordt hij aangemeld bij de betreffende dienst. Indien niet, wordt hij voor eenvoudige vragen of het louter afhalen of brengen van documenten, aan het onthaal geholpen. Na coronatijd zal het gemeentehuis op de openingsuren weer gewoon toegankelijk zijn zonder aanbellen. Wel blijft aangeraden op voorhand afspraken te maken als je op een bepaalde dienst moet zijn. Het infoloket was in eerste instantie enkel bedoeld als werkplaats tijdens de openingsuren, maar wordt nu permanent gebruikt door de onthaalambtenaar. De inrichting van de infobalie kostte zo’n 35.000 euro. Telefoonnummers van de diensten en de afspraakmodule van het containerpark vind je op www.hoeselt.be onder de rubriek algemeen, openingsuren.
De beslissing van het grondwettelijkhof om de terugdraaiende teller bij zonnepanelen af te schaffen tref ook heel wat eigenaars uit zuidoostlimburg en ze blijvendan ook met heel wat vragen zitten. Daarom heeft de Vlaamse overheid beslist om tot begin april 2021 geen digitale meters bij zonnepaneleneigenaars te laten plaatsen totdat de financiële compensatieregeling in de regelgeving is opgenomen en er dus voldoende duidelijkheid is. Dat meldt Vlaams minister van Energie Zuhal Demir. Op de website van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap werden inmiddels antwoorden gepubliceerd op de meest gestelde vragen over het arrest van het Grondwettelijk Hof over de terugdraaiende teller en de toekomstige financiële compensatieregeling van de Vlaamse regering. Deze website zal steeds vernieuwd worden met oog op bijkomende informatie, waaronder ook de concrete tabellen met compensatiebedragen, die later deze week zullen volgen. De site is bereikbaar via www.tellercompensatie.be.
Het gemeentebestuur van Riemst gaat inzetten om het veiligheidsgevoel te verbeteren in de Riemstse schoolomgevingen”, zegt Burgemeester Mark Vos (CD&V). “Route2School start met een bevraging van de leerlingen, de ouders, leerkrachten en de politie. Welke route nemen zij naar school? Welke knelpunten komen ze onderweg tegen en welke oplossingen stellen ze voor? Via een digitaal platform gaan ze vervolgens in gesprek. Route2School begeleidt het volledige traject en vertaalt alle gegevens in een digitale schoolroutekaart. Uiteindelijk landen we met een erg concreet instrument, direct bruikbaar voor iedereen die dagelijks van en naar school moet,” aldus schepen van mobiliteit Christian Bamps (CD&V). “We vinden het belangrijk om in april alle schooldirecties en de vertegenwoordigers van de oudercomités uit te nodigen in het gemeentehuis voor een startoverleg. We willen het project begin volgend schooljaar uitrollen in alle Riemstse basisscholen” zegt Marc Vos (CD&V).