Ook deze laatste week net voor onze musical De Sage van de Biesenburcht in het kasteel van Alden Biesen, ben ik weer uit de startblokken geschoten voor het nieuwe culturele jaar. De vakantieperiode tussenin is absoluut een noodzaak, maar deze dieseltrein weer op gang krijgen is geen sinecure. Met statistieken kan je tegenwoordig heel snel controleren hoeveel keer mensen op één of andere site zijn gaan kijken. Blijkbaar is de vakantieperiode écht wel een rustmoment, ook voor sommige sites van cultureel aanbod. Al vermoed ik dat de festivalsites en ticketverkoop af en toe storm lopen van bekijk en aankoop. Grote koppen trekken groot publiek. Laat vooral jongeren de sociale media handig en vlot onder de knie hebben om hiervan gebruik te maken. Het is eigen aan hun leefwereld. Ik moest nog naar de radio luisteren om nieuwe muziek te ontdekken, dan naar de platenwinkel in de Onze Lieve Vrouwstraat om daar met je zuinig bij elkaar gespaarde spaarcentjes die lp aan te kopen voor je eigen pick-up met platencollectie. Je merkt het: je moest er het één en ander voor over hebben om muziek te ontdekken. Tegenwoordig kan je met één muisklik op je digitale drager de gehele muzikale wereld ontmoeten. Vaak gratis om mee te starten om je nieuwsgierig en hongerig te maken naar meer. Op mijn lp stonden hooguit tien liedjes geperst. Op een doorsnee-gsm staan er misschien tweeduizend bij elkaar. Jawel, the times they are a changin. Bedankt Bob Dylan voor je wijze woorden. Dus nog even op de ouderwetse radiomanier: je kan nog tickets kopen voor de musical in Alden Biesen, nu het komende weekend. Puur, live en van eigen bodem. Hoe schoon is dat.
Voila, zeg dat de meester het gezegd heeft.